Blind Guardian live @ Fryshuset, Klubben 23/10 2010

Blind Guardian. Mitt hjärta slår extra slag vid bara tanken på detta tyska power metal band. Det är få som håller på den briljans som Blind Guardian levererar, deras plattor tillhör några av de bästa som någonsin gjorts och kommer troligen alltid att göra det. Direkt nyheten om att dem skulle befinna sig i huvudstaden nådde oss fanns det ingen direkt tvekan på vart man var tvungen att befinna sig den 23 oktober 2010.

Direkt lokalen fylldes med Blind Guardian anhängare slog det snabbt upp i allsång och Valhalla började skaka väggarna i väntan på att gudarna skulle inta scenen. När dem sedan gjorde det, med introt Sacred Worlds från senaste At The Edge Of Time, var det inte en själ som stod lugn. Innan frontmannen Hansi Kürsch ens hunnit säga sina första ord började även en klunga skrika "Majesty", vilket sedan resulterade i att hela lokalen demonstrerade fram mästerverket från första plattan. Men setlisten som tidigare gjort sig synlig på scen visade klart att någon Majesty inte var planerad för kvällen, och Hansi påpekade även att vi lika gärna kunde glömma det.

Spelningen fortsatte med Welcome To Dying och därefter tunga Another Holy War innan klassikern Nightfall från Nightfall In Middle-Earth fick tid att glänsa. Det stod redan då klart att Hansi lika gärna hade kunnat lämna över micken till samtliga i publiken, vilket han var nära att göra vid diverse tillfällen. Här snackar vi en drömpublik utan dess like som hade kunnat sjunga alla texter i sömnen. Jag hade tidigare trott att hoppet för Lost In The Twilight Hall var ute, men introt träffade öronen som sjunde låt och framkallade ett historiskt ögonblick i mitt liv. Ytterligare mästerverk fyllde klubben, Time Stans Still (At The Iron Hill), A Past And Future Secret, Punishment Divine och nya Tanelorn innan bandet lämnade scenen för att fort entra den igen efter en hysterisk publik som skulle ge allt för att få leva på detta ögonblick resten av livet.

Väl ute igen så hade "Majesty" vrålen börjat igen och Hansi kollade ner i scenen för att sedan säga att han förmodligen skulle få skit för vad han nu skulle göra. Och med det sagt hördes introt till Majesty och hela Klubben brast ut i ett enda stort glädjevrål. Lyckan var därmed oändlig. Sedan togs pallarna och de akustiska gitarrerna fram och det blev allsång a la The Bard's Song för hela slanten, och som om det inte kunde bli bättre kom efterlängtade Valhalla rullandes och tätt efter oslagbara Mirror Mirror. Med en legendarisk spelning som sedan höll på att nå sitt slut fick The Regents covern Barbara Ann bli avslutande låt för denna gång, en låt som inte spelats på hela turnen förutom i Stockholm. Ett perfekt avslut.

Bandet hade en otrolig kontakt med publiken och Hansi böjde sig vid flertal tillfällen ner mot oss och tog våra händer. Lyckan smittades och jag kan slå vad om vi var de lyckligaste på plats i stockholm. Jag har redan sagt det, men vilka gudar! André Olbrich och Marcus Sipen's gitarrförmågor och Frederik Ehmke's felfria briljans på trummorna fick en att skaka även live och Hansi's pipa var precis lika grym som förväntat. Publiken som hade placerat sig front row bugade vid ett flertal tillfällen med avsikt att få bandet att känna sig som gudar, vilket jag är övertygad över att de gjorde. Jag tror inte jag behöver säga mer, eller vad säger ni?

Betyg: 5/5


Kommentarer
Postat av: josefin

var på deras konsert i gbg och fyfan va grymma dom är!!!

2010-10-26 @ 20:39:38
URL: http://jcsl.blogg.se/
Postat av: - Alexandra!

Det där låter jävligt grymt! Ångrar nästan att jag inte var där, trots att jag inte alls lyssnar mycket på dem.

Hade varit nice om dem spelat Mordred's Song! Fast ändå inte, det vill jag ju inte missa!

2010-10-26 @ 20:51:15
URL: http://ninjafruit.blogg.se/
Postat av: Angie

hahahah den där vakten som är med på sista bilden jobbar verkligen på ALLA rockkonserter. Tror jag stått och snackat med han under minst sex konserter i sthlm...

2010-10-26 @ 21:51:53
URL: http://lifeisahighway.blogg.se/
Postat av: Avarquare

FUCK du har ingen aning om vad avis jag är! FÖ FAN!!! Måste varit awesome!! Fattar inte att jag missade det, helt SIC!!



SV: mrrrwrrr ;*

Hhaha såg det , jag ska lätt ge dem en chans babe!<33

2010-10-26 @ 22:07:40
URL: http://avarquare.blogg.se/
Postat av: Grimgoth

Jag lovar, inte ett dug gavis, nej nej!!

Jag loooovar sa jag ju! ;)

2010-10-27 @ 09:48:22
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Estefany

Shit låter ju helt sjukt underbart. Missade verkligen nått tror jag

2010-10-27 @ 12:21:08
URL: http://mystuff.blogg.se/
Postat av: ROCKAHOLIC

sv; nefan, han är ju fan skön! ;)

hahha, fast det är ett jävla tjat om dedär överallt

2010-10-27 @ 15:50:38
URL: http://rockaholiic.blogg.se/
Postat av: - Alexandra!

sv: Jo men precis och jag hoppas ändå han lägger in sin egen touch i låten och inte låter den vara i sin originalform, då börjar jag nog grina tror jag. :P

2010-10-27 @ 16:39:37
URL: http://ninjafruit.blogg.se/
Postat av: Angie

Indeed, det är hon verkligen ;)



haha, bra jobb har han iaf (y) skulle inte banga.

2010-10-27 @ 22:31:53
URL: http://lifeisahighway.blogg.se/
Postat av: Art By Tina

Kul att höra din åsikt om dom live. Dom var på sweden rock för några år sedan (jag missade just den konserten) men "alla" andra sa att det var dåligt ljud och publiken kom liksom inte igång - så då blev det rätt dåliga recensioner. Jag är väldigt glad över att höra motsatsen från dig - och jag hoppas se dom live inom snar framtid.

2010-10-28 @ 18:37:54
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0