Norway Rock Festival - Del 1



Första dagen hade någon viktigpetter bestämt sig för att öppna upp himmelen och bjuda på vattenfall hela kvällen och natten. Men hindrar det folket från att samlas och se onsdagens storheter? hindrar det oss från att stå front row i 5 timmar? Nej, knappast. Trots regnet så var vi jävligt taggade när vi hoppade av bussen och vandrade in på festivalområdet! Första tanken som slog oss var att det inte var så stort, men det gjorde fan bara det hela ännu bättre. Stämningen var verkligen på topp och valet av EN huvuscen måste vara det bästa som gjorts. Vi snackade just om det senare på hotellet med en vakt, alla höll med om att det var det bästa med festivalen - att inget av storbanden krockade.

Först ut på Huvudscenen var:

AIRBOURNE - Dom bjöd på en riktigt bra spelning. Det borde finnas fler som frontmannen Joel O'Keeffe, satan vilket drag det var på honom! Han befann sig precis överallt på scenen, sprang ner i publiken, la sig på skivorna nedanför och gav fan den tråkigaste personen längst bak energin from hell! På något sätt var det också väntat, för han ser faktiskt helt crazy ut i allmänhet.

Vinet halsades under Cheap Wine & Cheaper Women, publiken blev galen under Runnin' Wild och jag njöt av Joels grymma stämma under Diamond In The Rough. Dom var väldigt samspelta, nu efter att ha sett dom live är jag övertygad om att dom kommer bli ännu större. Kvalité!





SAXON - Vad finns det mer att säga än att Princess of The Night var bland det härligaste som hördes från Norway Rock? Stämningen under den var helt crazy och det känns jävligt bra att ha sett dessa gubbar live. Heavy Metal Thunder och Denim and Leather var lika grymma dom också. Inte dåligt, men heller inte skitbra. en bra paus innan nästa storhet på scen...



MEGADETH - Det var aldrig så mycket tryck som det var under Megadeth på någon annan spelning under festivalen. Publiken var helt galen! med allt rätt. För mig som aldrig sett Megadeth förut var det självklart helt magiskt. Mäktigt! Mäktigt med en bra setlist a la Hangar 18, Skin O'My Teeth, Peace Sells, Holy Wars.., A Tout Le Monde. Tråkiga på scenen, men som jag brukar säga - med sådan bra och tung musik behövs det inte någon särskild scenshow för att underhålla.

Jag fick även en helt annan bild av Dave när han lirade omkring och log och skämtade. Efter att haft bra ögonkontakt med Dave spelningen igenom kommer det senare ut en vakt efter spelningen med två Megadeth svettband i handen. Folk blir som galna och försöker rycka åt sig dom, men vakten ryter åt dom och kommer fram till mig och nelle och säger "This is for you two from Dave Mustaine!".



TWISTED SISTER - Jävulskt mycket bättre än förväntat! Jag hade nästan inga förväntningar alls och hade undrat i veckors tid varför dom skulle headlina onsdagen framför Megadeth. Men halvägs igenom spelningen förstod jag faktiskt varför, dom var så sjukt mycket bättre än vad jag hade föreställt mig. Dom var faktiskt onsdagens headline och skulle inte ha platsat bättre som något annat. Vill tacka Dee Snider och gänget för att dom motbevisade mig. Är beredd att säga att Twisted Sister tar priset för bästa stämning på hela festivalen! Dee Sniders röst måste ha ekat i hela norge, och basisten Mark Mendoza är fan den brutalaste basisten jag sett!

Nästan det ända bandet med bara originalmedlemmar kvar och oslagbart samspelt. Jag ser fortfarande en halvt gråtandes Dee som försöker hålla inne lyckotårarna framför mig. Låtar som The Price, Stay Hungry, I Wanna Rock, We're Not Gonna Take It, Burn In Hell och Come Out and Play satt som ett smäck!


Kommentarer
Postat av: Vanadesse.

babe, tror inte du förstår hur avundsjuk jag är på dej! helt sanslöst! fast jag unnar dej varje sekund av det såklart ;D

2010-07-14 @ 17:26:04
URL: http://vanadesse.blogg.se/
Postat av: Vanadesse.

you're killing me here ;D

2010-07-14 @ 17:37:21
URL: http://vanadesse.blogg.se/
Postat av: - Alexandra!

Nej regn ska inte spela någon roll, upplevelsen med musiken och banden är allt som spelar roll. ;)



Ett svettband från Dave Mustaine är inte illa!



Jag har aldrig riktigt lyssnat på Twisted Sister ordentligt men dem är ju himla häftiga. Kan verkligen tänka mig att dem är riktigt nice live!

2010-07-14 @ 18:17:57
URL: http://ninjafruit.blogg.se/
Postat av: Michaela

Fan vad jag också vill se Airbourne, älskar dem

2010-07-14 @ 22:09:26
URL: http://hangoverdoll.blogg.se/
Postat av: Nelle

Kan inte sluta läsa....beyond!

2010-07-14 @ 23:42:21
Postat av: Grimgoth

Fan vilken härlig upplevelse du måste haft sanna, sett att du nu sett band som jag haft genom mitt liv som tonårs till dags datum idoler och jag inte sett dom än smärtar mitt hjärta men jag blir så glad för din skull och att TS lyckades övertyga dig är jag inte förvånad över.



Nu ser jag fram i mot dom andra delarna som jag snart ska läsa.

2010-07-16 @ 11:11:06
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Natalie

Hahaha faan vad sköna ni är. Bilden på dig o Nelle då ni är helt sönder regnade är typ en look a like bild av Ronny och Ragge :D // Big sis åt nelle :)

2010-07-16 @ 23:00:22
URL: http://lady7.blogspot.com/

Kommentera:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0